מרחיבים את הדעת: תחזית לחורף הקרוב

מה צפוי לנו בחורף הזה?

פורסם על ידי hadaro

חורף 2017-2018 צפוי להיות חורף שגרתי למדי.כך מעריכים בשירות המטאורולוגי. החזאים צופים השנה חורף גשום בצפון הארץ, וחורף ממוצע במרכז ובדרום. אבל אם התחזית מתקשה לעתים לחזות את המחר, איך אפשר לנבא חודשים רבים קדימה ובמיקומים שונים?

תחזית מזג האוויר מתבססת על נתונים רבים הנצפים ונמדדים כל הזמן במקומות שונים, כמו הקרינה הגלובלית, הטמפרטורה והלחות היחסית, מהירות הרוח, כיוון הרוח, טמפרטורת הקרקע, הכמויות של הגשם והמשקעים השונים וצפייה בעננים ובתהליכים עולמיים.

תחזית מזג האוויר לתקופה הקרובה מתבססת על הנתונים הנמדדים ועל מודלים מתמטיים החוזים את התנהגות מרכיבי האקלים הנמדדים לאורך הזמן. מודלים אלה מתפתחים ומשתכללים עם השנים, ואכן בשנים האחרונות לעתים אנו מתפעלים לרוב מהדיוק של תחזיות המבשרות לנו על שינוי קיצוני במזג האוויר בתוך שעות ספורות.

התחזית השנתית, לעומת זאת, מתבססת על נתונים סטטיסטיים שנאספו במשך שנים רבות ועל המחזוריות בין שנים אלה, כמו גם על היחס בין מזג האוויר לפני התקופה הגשומה, לבין מזג האוויר בתקופה הגשומה.

לפי התחזיות, בחודש נובמבר השנה צפויות טמפרטורות גבוהות מעט מהרגיל ביחס לממוצע, ויחד עם זאת גשום בכל הארץ. אז רגע, להמשיך ולשמור בארון את בגדי הקיץ ולהמתין עם בגדי החורף? ואיך נדע מתי צפוי לרדת גשם? התשובות טמונות במפות הסינופטיות. אלה המפות עם הקווים הצבעוניים שנראות לעתים כמו מבוך. כאשר רואים שקע באזורנו פירוש הדבר שאזור זה מושך אליו אוויר רב. האוויר המגיע לשקע, מתקרר, והגשם עשוי להגיע. לעומת זאת, כאשר רואים רמה (ממש כמו הר במפה טופוגרפית) צפוי מזג אוויר חם, והגשם בורח מאיתנו והלאה.

רוצים ללמוד עוד על מזג האוויר, על עונות השנה ועל האקלים באזורנו? צפו בסרטונים: מזג האוויר, עונות השנה, שעון קיץ ושעון חורף, אזורי אקלים בישראל ושינויי אקלים בכדור הארץ.