מרחיבים את הדעת: עיר הקודש

סיפורים ירושלמיים במקומות הקדושים

פורסם על ידי hadaro

אתרי קודש רבים בירושלים, ומאחורי כל אתר סיפור מעניין הקשור לאחת או ליותר משלוש הדתות הגדולות – יהדות נצרות ואסלאם. לכבוד יום ירושלים, הנה סיפורם של כמה מהאתרים בעיר, הקשורים בשלוש הדתות.

קבר חולדה: זהו כינויה של רשת מערות קבורה הנמצאת במרומי הר הזיתים. מערכת קבורה זו זוכה להתייחסות במסורות של שלוש הדתות, שלפיהן אישה קדושה קבורה במקום.

במסורת היהודית מסופר על חולדה הנביאה, ששימשה כנביאה בזמנו של המלך יאשיהו, לצד הנביא ירמיהו.  היא אחת מארבע נביאות המוזכרות במקרא. בזמן בית המקדש השני היו בחומת המקדש בהר הבית שני שערים תת קרקעיים שכונו "שערי חולדה" ועל פי אחת המסורות הם נקראים על שמה.

על פי המסורת המוסלמית, מדובר בקברה של הקדושה ראבעה אל-עדאוויה, מיסטיקנית שחיה במאה השמינית והגיעה לירושלים מעיראק כדי לחבר בה דברי הגות ושירה.

ואילו הנוצרים מייחסים את המערה לנזירה פלגיה הקדושה, בת אנטיוכיה מן המאה החמישית. מסופר כי לאחר שחיה חיי הוללות, חילקה פלגיה את כל כספה לעניים, ועברה לחיות חיי סגפנות במערה בהר הזיתים. שם גם נקברה.

טליתא קומי: "טליתא קומי" בארמית משמעו "ילדה קטנה, קומי". בברית החדשה מסופר על ילדה קטנה שחלתה ומתה. ישו שהגיע למקום לחש באוזנה "טליתא קומי", והילדה קמה לתחייה. סיפור הנס הזה שימש מקור השראה להקמת בית יתומות לילדות נוצריות בלב העיר במחצית השנייה של המאה ה-19. הוא זכה לשם "טליתא קומי". ב-1980 נהרס בית היתומות לטובת הקמת בנייני משרדים, וכאות זיכרון הוחלט להעמיד במקום, ברחוב קינג ג'ורג', את חזית הקומה השנייה של הבית, הכוללת מרפסת, שעון ואת הכתובת TALITHAKUMI.

עמק המצלבה: בין שכונת רחביה לגבעת רם שוכן עמק המצלבה, הקרוי על שם מנזר המצלבה המרשים שבו. לפי אחת המסורות הנוצריות, במקום זה צמח עץ הארז, אשר לימים הכינו ממנו את הצלב הקדוש שעליו נצלב ישו. זהו מנזר מבוצר שבנו נזירים ביזנטיים במאה השישית לספירה. במאה ה-11 הוא נבנה מחדש וחיו בו כ-800 נזירים. עם המתגוררים במנזר נמנה גם הנסיך הגאורגי והמשורר שותא רוסתוולי מחבר הפואמה "עוטה עור הנמר". רוסתווילי נחשב לאחד מגדולי המשוררים בכל הזמנים, ועל אחד העמודים בכנסייה שבלב המנזר ישנו פרסקו, ציור קיר, של דמותו. מנזר המצלבה הוא אחד המבנים הבודדים בירושלים ששרדו בשלמותם מימי הביניים.

הכוס: או בערבית "אל-כאס", הוא אגן טהרה שנבנה על הר הבית במאה ה-14 בתקופה הממלוכית. למתקן צורה של גביע, שהוא סמל משפחתו של האמיר הממלוכי, ובשל דמיונו לכוס שתייה קיבל את הכינוי "אל-כאס". במתקן זה הניצב מול מסגד אל-אקצה, משתמשים המתפללים הבאים להר הבית עד היום, כדי לרחוץ את רגליהם לפני התפילה.

בבריינפופ תמצאו מגוון של סרטונים בנושא יום ירושלים: ירושלים, יום ירושלים, מלחמת ששת הימים, מלחמת העצמאות, תשעה באב, הצלבנים, החשמונאים