מרחיבים את הדעת: שנה חדשה

ברוכה הבאה 2019

פורסם על ידי hadaro

אחד בינואר הוא ראש השנה במדינות רבות בעולם המערבי. אבל בלא מעט מקומות אחרים, כמו אצלנו בחודש תשרי, חוגגים את ראש השנה בתאריכים שונים וכמובן במסורות ייחודיות. לפניכם כמה מהמעניינות שבהן.

ברזיל

הברזילאים הם ברובם נוצרים קתוליים, ולכן חוגגים את ראש השנה באחד בינואר. ברזיל שוכנת בחצי הכדור הדרומי, ושם חלה עונת הקיץ בינואר. משפחות רבות נוהגות ללבוש בגדים לבנים ולקבל את פני השנה החדשה בחוף הים. אחרי חצות קופצים מעל גלי הים, מביעים משאלות, וזורקים פרחים למים.

קוריאה

ראש השנה הקוריאני נקבע על פי שנת הירח, וחל בינואר או בפברואר. החג נקרא סֶאולָל, ונוהגים בו להניח בפתחי הבתים מסננים מיוחדים עשויים מקש, נגד עין הרע. החג מתאפיין בלבישת בגדים מסורתיים ובטקסי קידה, שבהם הצעירים משתחווים לפני זקני המשפחה כדי להפגין כבוד והערכה כלפיהם.

יוון

תושביה של יוון הם נוצרים החוגגים את ראש השנה בתחילת ינואר. יום זה הוא גם חגו של הקדוש הנוצרי בזיליוס, והילדים מצפים שיבוא בלילה וישאיר בחדרם מתנות. המעדן המרכזי של החג הוא עוגת הווסילוֹפּיתה. זו עוגה חגיגית שכשאופים אותה טומנים בתוכה מטבע מזהב או מכסף. בסעודת החג מחלקים את העוגה, ומי שמוצא בפרוסה שלו את המטבע – יזכה למזל טוב כל השנה!

איראן

רוב תושביה של איראן הם אמנם מוסלמים, אבל מוצאם של האיראנים הוא בקבוצות אתניות שונות. ראש השנה האיראני הוא במקורו חג פרסי שחל ב-21 במארס, תחילת האביב, ונקרא נורוז. חגיגות הנורוז נפתחות ביריית תותח. לפני החג מקשטים את הבית בנבטי דגנים, שומרים אותם במשך 13 יום, ואז זורקים אותם לנהר.

מצרים

מרבית תושביה של מצרים המודרנית הם מוסלמים, אבל המצרים אוהבים להתרפק על המסורות של מצרים העתיקה. את ראש השנה חגגו המצרים הקדמונים כשעלה הנילוס על גדותיו, בדרך כלל במחצית השנייה של אוקטובר. במהלך החגיגות הובלו פסלי ענק של האל אמון ומשפחתו בסירות מפוארות למקדש בעיר לוקסור, ושם שהו במשך חודש של טקסים דתיים.

הודו

בהודו חיים עמים רבים, שלכל אחד מהם מסורת משלו. חג הדיוואלי פופולרי במרבית אזורי המדינה, וחוגגים אותו במשך ארבעה־חמישה ימים בסביבות אוקטובר־נובמבר. בצפון־מערב הודו רואים בדיוואלי את ראש השנה. חג זה מכונה גם "פסטיבל האורות", והוא מסמל את ניצחון האור על החושך. בערב החג מדליקים מנורות שמן בכל פינות הבית, ושמי הלילה מוארים בזיקוקים.

רוצים לדעת עוד? צפו בסרטונים שלנו חגיגות השנה החדשה ודיוואלי.