מרחיבים את הדעת: שחייה

שוחים בחומר

פורסם על ידי hadaro

חופשת הקיץ החלה! הנה כמה עובדות שאולי לא ידעתם על שחייה ועל שחיינים.

אתלדה בלייבטריי-שלטקה (1978-1902) הייתה שחיינית אמריקאית, שיאנית העולם ב-100 מטר חופשי. כנערה היא החלה לשחות כטיפול במחלת הפוליו שבה לקתה. ב-1919 היא נעצרה על ידי משטרת ניו יורק, כשהסירה את הגרביים שלה כדי לשחות בחוף הים, מעשה שנחשב באותה תקופה ל"שחייה בעירום".

ארבעת סגנונות השחייה הרשמיים הם: חזה, גב, פרפר וסגנון החופשי. בסגנון החופשי המתחרים יכולים לבחור לשחות בכל צורה שבה הם רוצים. מכיוון ששחיית חתירה נחשבת לצורת השחייה המהירה ביותר, מרבית השחיינים נוהגים לבחור בה בתחרויות.

את שיא העולם הראשון ב-100 מטר בסגנון חופשי שנמדד ב-1905 קבע זולטן הלמאי מהונגרייה, והוא 1:058 דקות. היום עומד השיא על 46.91 שניות, וקבע אותו סזאר סיילו מברזיל ב-2009.

השחיין המהיר ביותר בקרב בעלי החיים הוא דג המפרשן, שמהירותו מגיעה ל-110 קמ"ש. לשם השוואה, מהירותו הממוצעת של שיאן השחייה האנושי סזאר סיילו היא כ-15 קמ"ש.

באולימפיאדת בייג'ין 2008 הופיעו לתחרויות השחייה שחיינים שלבשו חליפת שחייה שכונתה לייזר רייסר. החליפה עשויה חומרים סינתטיים דוחי מים ומקטיני חיכוך. היא סייעה לשחיינים לשבור עשרות שיאי עולם, ועקב כך החליטה התאחדות השחייה העולמית לאסור את השימוש בה.

כאשר מביאים תינוק לתנוחה של שכיבת אפיים על המים, מתעורר בו רפלקס הגורם לו לבצע תנועות של בעיטה, המכונה רפלקס השחייה. הרפלקס מתגבר כשמכניסים את התינוק למים. מגיל ארבעה חודשים נחלש הרפלקס, עד שהוא נעלם לחלוטין.

העופות שוחים במים בשני אופנים: עופות מים כמו ברבור וברווז מתקדמים במים ברגליהם. ואילו פינגווינים משתמשים בכנפיים שלהם כבסנפירים כדי לשחות ולצלול.

צפו בסרטון שלנו על אלופי השחייה של הטבע –  הדגים