מרחיבים את הדעת: הטבע מתחפש

בטבע – כל יום פורים

פורסם על ידי hadaro

ההתרגשות של הילדים לקראת חגיגות הפורים בשיאה, והשאלה הגדולה "למה נתחפש השנה" היא הזדמנות טובה לגלות שגם הטבע מתחפש – ולא רק במועדים מסוימים! לתחפושות בטבע תפקיד חשוב, בעיקר כי הן מסייעות ליצורים השונים לשרוד בסביבתם.

אפשר למנות כמה סוגי תחפושות כאלה. הסוואה היא אחת הנפוצות שבהן. כאשר בעל החיים מסווה את עצמו בסביבתו, הוא נעלם במרחב בלי להיראות. ההסוואה נפוצה בקרב טורפים ונטרפים כאחת. מחד, היא מאפשרת לטורף להתקרב ככל האפשר לטרף ולהפתיעו, ומאידך, בעל החיים שעלול להיטרף נטמע בסביבה וכך הטורף אינו מבחין בו. כך למשל, ללביאה, הפעילה בסוואנות המדבריות באפריקה, יש פרווה צהבהבה הנטמעת בצמחייה היבשה שבאזור. לעומתה, מינים של ארנבים וחמוסים שחיים בארצות הצפון הם בעלי פרווה חומה בחודשי הקיץ, אך בבוא החורף הפרווה מתחלפת לצבע לבן ומאפשרת להם להיטמע בשלג. המוכרת מכולם היא כמובן, הזיקית המשנה את צבע עורה, וכך כשהיא מטפסת על גזע עץ צבעה חום, וכשהיא מגיעה לענפיו היא הופכת ירוקה. החלפת הצבעים מתאפשרת הודות לשינויים בתאי עור, הנקראים "צבענים", שצבעם משתנה בתגובה לגירוי חזותי.

בעלי חיים קטנים מתאפיינים בתחפושות שבהן הם מתחזים לבעלי חיים גדולים. לדוגמה, לפרפרים מקבוצת העשיים יש מעין "עיניים" גדולות ובולטות המצוירות על כנפיהם. בשעת סכנה הפרפרים פורסים את הכנפיים, ומצליחים לעתים להרתיע את טורפיהם אשר טועים לחשוב שמדובר בעיניו של בעל חיים גדול.

נוסף על ההגנה מפני טורפים, תחפושות בטבע משפרות גם את סיכויי הרבייה. כך לדוגמה, הדבורנית שהיא מין של צמח הסחלב מזכירה במראה שלה דבורה נקבה, ונוסף על כך היא משחררת ריח מיוחד כדי למשוך דבורים זכרים. זכר הדבורה מגיע לפרח ומנסה להזדווג איתו, ובעוברו לצמח אחר הוא מבצע האבקה, שלב חשוב בתהליך הרבייה בצמחים.

חשוב להדגיש כי בניגוד לנו, בני האדם, בעלי החיים אינם בוחרים בתחפושת שלהם. תופעות ה"התחפשות" בטבע נוצרות בתהליך אבולציוני ארוך שנים, ובמקרים רבים אפשר לומר ש"מי שאינו מתחפש, אינו שורד".

רוצים לדעת עוד על חג הפורים ועל ההסוואה של בעלי החיים והישרדותם בטבע? צפו בסרטונים שלנו על פורים ועל הסוואה.