פעילות בכיתה: מילים מתחפשות

שפה עם מסכה

פורסם על ידי hadaro

לא רק אחשוורוש והמן הרשע הגיעו אלינו מפרס, גם מילים פרסיות עשו את דרכן לשפה העברית. למעשה, העברית אימצה מילים רבות משפות זרות. לכבוד פורים הכנו לכם פעילות מיוחדת, שבה תצטרכו להסיר את המסכה מעל פניהן של מילים בשפה העברית, ולגלות את מקורן.

בקטע שלפניכם מסתתרות מילים שהתחפשו. אלה מילים שמקורן בשפות שונות, אבל הן כבר חלק מהעברית המדוברת. נסו לאתר את המילים המחופשות בטקסט ולשייך אותן בטבלה המצורפת, לשפת המקור ממנה הושאלו. אפשר גם לנסות ולמצוא את החלופה העברית לכל אחת מהמילים הלועזיות. לתלמידים הצעירים יותר אפשר להציע רק לסמן את המילים הלועזיות.

הקטע: 

דינה לא הצליחה להירדם. היא קמה מהמיטה בפיג'מה, וניגשה למטבח. במקרר מצאה שניצל ובורקס. לפתע הבחינה בג'וק קטן שטייל על הצלחת שהכינה. היא כבר התכוונה לוותר על הארוחה, כשלפתע פנה אליה הג'וק ואמר: "רוצה לשחק בשחמט?" דינה נדהמה. היא רכנה אל החרק הקטן, ואז הבחינה שהיצור הזעיר לבוש בסוודר אדום וחובש כובע קסקט ירוק. "אני דווקא חזקה יותר בדמקה", אמרה דינה, והג'וק הקטן השיב: "בכיף". השניים פסעו אל הסלון כדי לשחק שם, כאשר נשמע קולו של המפתח במנעול הדלת. זה היה אביה של דינה. "איפה היית?" התעניינה דינה. אבא סיפר שהוא חוזר עכשיו מנמל התעופה. אחד המטוסים שם התנגש בעמוד בטון, והוא עזר להחליף לו את הצמיג. לפתע הבחין האב בג'וק הקטן, ורצה להשליך עליו משמש שהיה מונח על השולחן. "לא, אבא", קראה דינה. "הוא חבר טוב שלי". "בסדר", נרגע האב. "רק תדאגו לסדר כאן את הבלגן כשתסיימו". דינה והג'וק שיחקו מעט, ואחר כך הוציאה דינה את קלסֶר שיעורי הבית שלה, והחרק הקטן עזר לה לפתור תרגילים בגיאומטריה. גם למשמש נמצא שימוש הולם: דינה והג'וק אכלו אותו בתוספת יוגורט. זה היה טעים!

להורדת דף עבודה וטבלת התשובות לחצו כאן!