מרחיבים את הדעת: כ"ט בנובמבר

70 שנה לכ"ט בנובמבר

פורסם על ידי hadaro

בכ"ט (29) בנובמבר 1947 החליטה עצרת האומות המאוחדות על סיום המנדט הבריטי בארץ ישראל ועל הקמת שתי מדינות עצמאיות – מדינה יהודית ומדינה ערבית. ההחלטה התבססה על התכנית לחלוקת הארץ לשתי מדינות. לקראת ציון 74 שנים לאירוע מכונן זה, הנה כמה עובדות מעניינות בנושא.

• העצרת הכללית של האו"ם הצביעה על המלצת הוועדה לחלוקתה של ארץ ישראל לשתי מדינות. ההחלטה, שמספרה 181, התקבלה ברוב של 33 קולות נגד 13. עשר מדינות נמנעו, וסיאם (תאילנד כיום) נעדרה מההצבעה.

• אחת המדינות שהתנגדו לתוכנית החלוקה הייתה הודו, שקיבלה את עצמאותה באותה שנה, וכיום נחשבת לידידה קרובה של ישראל. בריטניה ששלטה בארץ ישראל והחזיקה במנדט עליה, נמנעה בהצבעה.

• על פי תוכנית החלוקה יועדה המדינה היהודית להשתרע על פני כ-15,000 קמ"ר, שהם כ-55 אחוז משטחה של ארץ ישראל המנדטורית, ולכלול את רצועת החוף, את הגליל המזרחי והעמקים הצפוניים, את הערבה, את דרום הנגב ואת חוף מפרץ אילת.

• המדינה הערבית יועדה להשתרע על פני כ-12,000 קמ"ר, ולכלול את הגליל המרכזי והמערבי, את רצועת עזה, את מישור החוף הדרומי, את מזרח הנגב כולל באר שבע, ואת גב ההר ובקעת הירדן. יפו הייתה אמורה להיות חלק מהמדינה הערבית כמובלעת בתוך השטח היהודי.

• במסגרת תוכנית החלוקה היה אזור ירושלים ובית לחם אמור להיות שטח ניטרלי בחסות האו"ם.

• היישוב העברי בארץ החליט לקבל את הצעת החלוקה, ועם אישור התוכנית באו"ם יצאו היהודים בארץ ישראל לרחובות בריקודים ובמפגני שמחה. תושבי נהריה לא השתתפו בחגיגה, כי באותו ערב התבשרו שעירם לא נכללה בשטח המדינה היהודית.

• למחרת ההצבעה, ב-30 בנובמבר, התקיפו פורעים ערבים אוטובוס של אגד וחמישה יהודים מנוסעיו נרצחו. אירוע זה נחשב לפרוץ מלחמת העצמאות, שהגדירה בסופו של דבר את גבולות ישראל.

רוצים לדעת עוד על הקמת מדינת ישראל? צפו בסרטונים: מלחמת העצמאות, בדרך למדינה, דוד בן גוריון.

למקבץ סרטוני בריינפופ בנושא עצמאות ישראל לחצו כאן!