פעילות: היכרות עם הפסיפס הישראלי

מכירים את הפסיפס הישראלי

פורסם על ידי hadaro

בשנים האחרונות החברה הישראלית חווה אירועים שונים המדגישים את השונות ואת האיבה שבין הקהילות השונות המרכיבות אותה. אירועים אלה הגיעו לשיא במהומות האלימות בערים המעורבות. אנחנו בבריינפופ מאמינים שהיכרות טובה יותר עם האחר יכולה להפחית את החשדנות הטבעית לשונה אצל כל אחד מאיתנו, ולחנך לסובלנות.

בפעילות זו ננסה להכיר טוב יותר קהילות שונות המרכיבות את החברה הישראלית – הפסיפס הישראלי.

  • נשרטט על הלוח שמש אסוציאציות שבמרכזה נכתוב "החברה הישראלית", ונבקש מהתלמידים לציין את שמותיהן של הקהילות השונות בחברה. נסביר להם שהשונות בין הקהילות יכולה להיות על רקע של אמונה דתית (יהודים, חילונים, חרדים, מוסלמים, דרוזים, נוצרים וכו'), מוצא (אשכנזים, ספרדים, מהגרים, עולים), מקום מגורים (קיבוץ, מרכז ופריפריה) ועוד.
  • נחלק את הכיתה לקבוצות, ונבקש מכל קבוצה לאפיין ככל האפשר את אחת הקהילות הכתובות על הלוח. כדי להכיר את מאפייני הקהילה, אפשר להיעזר במקבץ סרטוני בריינפופ בעד סובלנות ונגד אלימות. נציין בפני התלמידים שבבריינפופ יש סרטונים רק על חלק מהקהילות הרבות והשונות החיות בארץ.
  • עם התלמידים הצעירים אפשר לצפות בסרטונים יחד. לשאול לפני הצפייה מה הם יודעים על הקהילה, ואחרי הצפייה לברר מה למדו על מאפייניה. לתלמידים הבוגרים יותר אפשר להציע חקירה עצמאית בכל קבוצה באמצעות האינטרנט. התלמידים יכולים להכין תוצר שיסייע להם להציג בפני המליאה את מאפייני הקהילה שחקרו (קולאז' מעיתונים, קולאז' מתמונות ומכותרות ברשת, שיר, מילות מפתח מעוצבות וכו').
  • אחרי העבודה בקבוצות נחזור למליאה, וכל קבוצה תציג בפני הכיתה את הקהילה שחקרה. נבקש משאר התלמידים לכתוב במהלך ההצגות פרט אחד חדש שהם למדו על הקהילה שהוצגה.
  • נעלה לדיון את השאלה מה אפשר לעשות כדי לטפח את הסובלנות ואת קבלת האחר בקרב הקהילות השונות.
  • בתום השיעור אפשר ליצור תערוכה בכיתה או תערוכה וירטואלית, ולהציג את תוצרי התלמידים תחת הכותרת "מכירים את הפסיפס הישראלי". בתערוכה כזאת אפשר להציג הן את תוצרי הקבוצות השונות והן את המשפטים שהתלמידים כתבו בזמן ההצגות.

בהצלחה,

צוות בריינפופ