מרחיבים את הדעת: המלחמה באירופה

פלישת רוסיה לאוקראינה – שאלות ותשובות

פורסם על ידי hadaro

ריכזנו בשבילכם, המורים וההורים, שאלות ותשובות הקשורות למלחמה באירופה, כדי לסייע לכם לענות לילדים על תהיות שצפות בהקשר של נושא מורכב זה.

תוכלו להסביר לי למה פרצה מלחמת רוסיה אוקראינה?

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה פרצה בסוף פברואר 2022. ככל שידוע, אוקראינה לא התגרתה ברוסיה, אבל צבא רוסיה פלש לאוקראינה, ולפי הצהרות מנהיג רוסיה ולדימיר פוטין, המלחמה תסתיים כאשר אוקראינה תיכנע. אוקראינה מיושבת בחלקה המערבי על ידי אוקראינים, בעוד שמחוזות מסוימים בחלקה המזרחי מיושבים בחלקם ברוסים המעוניינים לחיות בשלטון רוסי. במהלך השנים, לפני שפרצה המלחמה, טען פוטין כי צבא אוקראינה מתנכל לתושבי המדינה הרוסים, ועל כן הוא מתכוון לפלוש לאוקראינה כדי להגן עליהם. מאז שאוקראינה הפכה לעצמאית, היו ניסיונות מצדה להתקרב למדינות המערב, ובראשן ארצות הברית. רוסיה לא ראתה זאת בעין יפה. כיום עומד בראש אוקראינה הנשיא ולדימיר זלנסקי שמתנגד לתמיכה ברוסיה. כל אלה גרמו מתח בין שתי המדינות.

מהי ברית המועצות?

ברית המועצות הייתה מעצמת-על שהשתרעה על פני מזרח אירופה ולכל רוחבה של אסיה.  היא הוקמה כאשר מספר מדינות ובראשן רוסיה התאחדו, אחרי שהמפלגה הבולשביקית השתלטה בהפיכה צבאית על רוסיה. רוסיה ועוד עשר מדינות, בהן אוקראינה, בלארוס וארצות הקווקז, כרתו ביניהן ברית לשיתוף משאבים וכוח צבאי. בשטחי ברית המועצות חיו כ-100 עמים שונים, אבל העם הרוסי היה הגדול ביותר, ותושביו היו יותר ממחצית האוכלוסייה. במשך תקופה ארוכה הייתה ברית המועצות אחת משתי המדינות החזקות בעולם, עם ארצות הברית. השלטון בה היה שלטון קומוניסטי. זה היה שלטון דיקטטורי שבו רבים מאזרחי המדינה סבלו משלילת זכויות הפרט. ב-1991 התפרקה ברית המועצות, וברוב המדינות שהרכיבו אותה בעבר קם שלטון דמוקרטי.

מהי ברית נאט"ו?

נאט"ו הם ראשי תיבות באנגלית של "ארגון הברית הצפון אטלנטית". הארגון הוקם ב-1949 וחברות בו 26 מדינות, ובהן ארצות הברית, צרפת, בריטניה, קנדה, יוון וספרד. מטרת הברית הייתה למנוע מברית המועצות מלהרחיב את השפעתה במערב אירופה. על פי ההסכם בין המדינות החברות, אילו פלשה ברית המועצות לאחת המדינות החברות בנאט"ו או איימה עליה, היו שאר המדינות מספקות תמיכה צבאית לאותה המדינה. אחרי שברית המועצות התפרקה, הצטרפו לנאט"ו מדינות שהיו חברות בה, כמו ליטא, לטביה ואסטוניה. אוקראינה, לעומת זאת, אינה חברה בברית נאט"ו. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טוען כי הצטרפות אוקראינה לברית נאט"ו תאיים על ארצו.

תוכלו לספר לי על אוקראינה?

אוקראינה היא מדינה במזרח אירופה המשתרעת על שטח של יותר מ-600,00 קילומטר רבוע. היא המדינה הגדולה ביותר באירופה אחרי רוסיה. היא גובלת עם רוסיה במזרח, עם בלארוס בצפון, עם סלובקיה ועם הונגריה במערב וגם עם פולין (צפון-מערב), עם רומניה ועם מולדובה (דרום-מערב). מדרום לה נמצא הים השחור. באוקראינה חיים כ-44 מיליון תושבים, כ-80 אחוז מהם אוקראינים, כ-20 אחוז רוסים ומיעוטים בלארוסים, מולדובים ואפילו יהודים! התושבים הרוסים חיים בעיקר בחלקה המזרחי של המדינה, והם מעוניינים לחיות בשלטון רוסי. משנת 1919 הייתה אוקראינה אחת המדינות החברות בברית המועצות. עם פירוק הברית בשנת 1991 קיבלה אוקראינה את עצמאותה המדינית המלאה. מעניין לדעת שאוקראינה היא אחת היצרניות הגדולות בעולם של חיטה!

תוכלו לספר לי על ולדימיר פוטין?

ולדימיר פוטין הוא נשיא רוסיה. הוא נולד ב-7 באוקטובר 1952 בלנינגרד, כיום סנט פטרסבורג. הוא למד משפטים ועבד בקג"ב, שירות הביון הרוסי. כסטודנט הוא הצטרף לשורות המפלגה הקומוניסטית, והיה חבר בה עד לנפילת ברית המועצות בשנת 1991. כנשיא הוא נהנה מאהדת הציבור ונחשב למנהיג חזק שהביא ליציבות כלכלית ומדינית למדינה. עם זאת, החלטותיו להשתמש באמצעים אלימים כפתרון למשברים מדיניים, תוך הפרת זכויות אדם, עוררו נגדו גם ביקורת רבה הן בארצו והן בעולם. החלטתו האחרונה לפלוש לאוקראינה ב-24 בפברואר 2022, ללא כל התגרות מצדה של אוקראינה, מעוררת ביקורת רבה נגדו מצד מדינות העולם.

תוכלו לספר לי על רוסיה?

רוסיה, הנקראת כיום הפדרציה הרוסית, היא המדינה בעלת השטח הגדול ביותר בעולם, יותר מ-17 מיליון קילומטר רבוע! רוב שטחה נמצא ביבשת אסיה והשאר באירופה. היא גובלת במדינות רבות, ובהן, נורווגיה, פינלנד, אסטוניה, פולין, אוקראינה, גאורגיה, קזחסטן, סין וקוריאה הצפונית. ברוסיה חיים יותר מ-146 מיליון תושבים, רובם הגדול רוסים. בעבר הייתה רוסיה מנהיגת המדינות שהיו חברות בברית המועצות. בשנת 1991, עם התפרקות הברית, הפכה רוסיה למדינה נפרדת. השלטון ברוסיה נמצא בידי הנשיא, ונשיא רוסיה הנוכחי ולדימיר פוטין נחשב לשליט כוחני, המפר זכויות אדם. מעניין לדעת שברוסיה ישנם מגוון בעלי חיים ייחודיים לה, כולל מספר טורפי-על נדירים כמו דוב הקוטב וטיגריס סיבירי.