חודש המודעות להפרעת קשב והיפראקטיביות

בריינפופ בחודש המודעות להפרעת קשב והיפראקטיביות

פורסם על ידי hadaro

לרגל חודש המודעות הישראלי להפרעת קשב ולפעלתנות יתר (ADHD), קיבצנו עבורכם עם עמותת "קווים ומחשבות" מספר סרטוני בריינפופ העוסקים בנושאים הקשורים להפרעת קשב. אתם מוזמנים לצפות בהם, ובעזרת כתבה זו גם להבין את ההקשרים הרחבים של תופעה זו, את השלכותיה ואת ההתמודדות איתה.

מיינדפולנס

אנשים עם הפרעת קשב ועם פעלתנות יתר מתקשים לווסת את הקשב שלהם או לשלוט בו: במיקוד קשב בגירוי מסוים, בהעברת קשב מגירוי אחד לשני ובשימור קשב בגירוי שבו מתרכזים כרגע. מיינדפולנס היא שיטה שבה לומדים להסב את תשומת הלב פנימה באופן בלתי שיפוטי, כדי להיות מודעים לרגע. בסרטון זה תבינו מהו תרגול מיינדפולנס שהוכח כאמצעי לשיפור מיומנויות ויסות קשב, בייחוד אצל אנשים עם הפרעת קשב. נוסף על כך, תרגול מיינדפולנס מסייע בוויסות רגשי, שגם הוא קושי משמעותי בחייהם של אנשים עם הפרעת קשב.

נוירונים

המוח שלנו מורכב מתאי עצב, נוירונים, המחוברים זה לזה ומעבירים בינם מידע. בסרטון זה תבינו כיצד התאים יוצרים רשתות, שמעבירות מידע ביניהן לצורך ביצוע מטלות שונות, למשל תכנון. את המידע מעבירים בין התאים חומרים, שתפקידם להפעיל את הקשר בין הנוירונים ולאפשר פעילות. אצל אנשים עם הפרעת קשב יש בעיה בכמות ובמעבר של אחד החומרים שנקרא דופמין, שפועל בחלק הקדמי של המוח.

מוח

פעילות המוח שלנו משפיעה על הדרך שבה אנו מתנהגים ביומיום ומנהלים את חיינו. בסרטון זה תלמדו שבחלקו הקדמי של המוח יש חלק שאחראי ליכולות המאפשרות לנו לתכנן ולהשיג את המטרות שלנו. אצל הסובלים מהפרעת קשב יש שוני במבנה ובפעילות המוחית. השוני מתבטא בקשיים ביכולות, שהחלק הקדמי במוח אחראי להן, והן נקראות מיומנויות ניהוליות או תפקודים ניהוליים. קשיים אלו מתבטאים בקשיי קשב, בקשיי ארגון או בקושי בדחיית סיפוקים.

התמכרות

מבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתארים קשת רחבה של תסמינים. אחד מהם הוא ליקויים ביכולת לרסן או להשהות תגובה או דחף מסוים לטובת תגובה אחרת, לעתים קרובות אוטומטית יותר. ליקויים ביכולת זו מובילים להתנהגות אימפולסיבית, לקושי בדחיית סיפוקים ולליקויים בתפקוד מערכת התגמול במוח. לפיכך אנשים עם הפרעת קשב שחווים קשיים משמעותיים בדחיית תגמול, מתקשים להימנע מצריכת חומרים שמביאים לתחושה טובה, על אף הנזק שהם מסבים לגוף. בסרטון זה של בריינפופ תכירו את תופעת ההתמכרות שבה, למשל, שתיית אלכוהול או צפייה במסכים משחררות חומרים בגוף שגורמים לנו לרצות להמשיך לצרוך אותם.

 שינה

בסרטון זה תלמדו על חשיבות השינה לגופנו. מחקרים רבים מצביעים על קשר דו כיווני בין הפרעת קשב להפרעות שינה, כאשר האחד מחמיר את השני. הפרעת שינה בילדות המוקדמת עשויה להיות תסמין ראשוני או גורם סיבתי להפרעת קשב בגיל מבוגר יותר. כ-50-20 אחוזים מילדים ומנערים עם הפרעת קשב מציינים כי סובלים גם מהפרעות שינה, וכ-80 אחוזים מהמבוגרים עם הפרעת קשב מציינים כי סובלים מבעיות שינה. נוסף על כך, ילדים עם הפרעת קשב הנוטלים טיפול תרופתי בממריצים עלולים לפתח תסמינים של נדודי שינה או להחמיר בעיות קיימות.