מרחיבים את הדעת: חופשות

כמה גדול הוא החופש?

פורסם על ידי hadaro

כמו בכל שנה כמעט, לקראת חופשת הקיץ עולה השאלה האם צריך לקצר את החופש הגדול ולהאריך את שנת הלימודים. לקראת היציאה לחופש הגדול אנחנו מציגים לכם כמה עובדות שאולי לא ידעתם על חופשות ועל ימי לימוד בארץ ובעולם.

כמה לומדים?

שנת הלימודים בבתי הספר התיכוניים בישראל נמשכת 210 יום ובבתי הספר היסודיים 220 יום. בארצות הברית לומדים 180 יום בשנה. בדנמרק ובאיטליה לומדים 200 יום, בבריטניה 190 ובספרד רק 166 ימים. הסיבה לריבוי ימי הלימוד בארץ היא ששבוע הלימודים אצלנו הוא שישה ימים, לעומת שאר המדינות המתועשות שבהן לומדים חמישה ימים בלבד.

הורים מול ילדים

העובדים בישראל זכאים לרוב לחופשה שנמשכת בין עשרה ל-26 יום. נוסף על כך, העובדים מקבלים תשעה ימי חופשה בחגים. לעומת זאת, הילדים יוצאים ל-41 ימי חופשות חגים במהלך השנה, נוסף על החופש הגדול שאורכו כ-60 יום.

למה יש חופש בכלל?

מקורה של מסורת החופש הגדול היא בסיוע שהילדים היו מעניקים בעבר להוריהם בעבודות המשק בחודשי הקיץ. בישראל אחראי לכך האקלים. בראשית המאה ה-20 אי אפשר היה ללמוד בכיתות בחודשי הקיץ, ועל כן יצאו התלמידים לחופשה ארוכה יחסית בתקופה זו.

הצעות לשינוי

בעבר הוצע להתחיל את הלימודים בראש חודש אלול, ולסיימם בסוף חודש סיוון. צעד שהיה מקצר במעט את החופש הגדול. נוסף על כך, טענו המצדדים, לא ייווצר מצב שבו חוגגים את ראש השנה קרוב מדי לפתיחת שנת הלימודים. ההצעה, כידוע, לא התקבלה.

חופש גדול בחורף

באוסטרליה ובניו זילנד יוצאים התלמידים לחופשה ארוכה בחודשים דצמבר וינואר. אמנם אצלנו אלה חודשי החורף, אבל במדינות שבחצי הכדור הדרומי אלה החודשים החמים.