מרחיבים את הדעת: ערבות הדדית

כולנו ערֵבים זה לזה

פורסם על ידי hadaro

השנה נבחר נושא הערבות ההדדית כנושא השנתי במערכת החינוך. על פי משרד החינוך, ערך הערבות ההדדית משקף סולידריות וחמלה כלפי כל שכבות האוכלוסייה בישראל. דגש מיוחד יינתן להגברת ההכלה והאמפתיה כלפי קבוצות שונות בחברה, ולהרחבת העשייה למען החברה בישראל ובתפוצות. איך מתווכים נושא מורכב כזה לתלמידים? לשם כך בחרנו לפצל את הנושא לשלושה צירים הנבדלים זה מזה. בכל אחד מצירים אלה בחרנו בשבילכם סרטונים ומשאבי למידה כדי להעשיר את העיסוק הבית ספרי בנושא.

החברה הישראלית

הביטוי "כל ישראל ערבים זה לזה" משקף את החשיבות שחז"ל מעניקים לערך הערבות ההדדית בין הפרטים המרכיבים את החברה. פרשנות מקובלת לפסוק זה מסבירה כי כל יהודי נושא באחריות לקיום המצוות של זולתו. נוסף על הסולידריות המתבקשת בין חלקיו של עם ישראל, החברה בארץ כוללת קהילות נוספות שערך הערבות ההדדית חל גם כלפיהן. בבריינפופ תמצאו תכנים מגוונים המציגים את הקהילות השונות בארץ, המתאפיינות הן על בסיס אמונה דתית והן על בסיס של ארץ מוצא, תרבות, מקום מגורים וכדומה. היכרות עם הקבוצות השונות יכולה להיות השלב הראשוני בתהליך החקר והלמידה של ערך הערבות ההדדית. בין הנושאים שאנו מציעים בהקשר זה תוכלו למצוא את הבדואים, החברה הערבית בישראל, הדרוזים, הקיבוץ, הגירה ועלייה ועוד.

 אירועים בתולדות ישראל

תולדות עם ישראל רוויות באירועים בולטים המשקפים את ערך הערבות ההדדית, הן בין יחידים והן בין קבוצות וקהילות בחברה ובעם. אירועים אלה, שבהם הציבור בארץ מושיט יד לקהילה מסוימת בישראל ומחוצה לה, מביאים לידי ביטוי את ערכי הסולידריות והחמלה כאבני יסוד לבניין החברה. בין הנושאים שאנחנו מציעים בהקשר זה תוכלו למצוא את ההעפלה, את מבצעי העלייה מאתיופיה ועוד.

אישי מופת בהיסטוריה

כדי להעשיר את העיסוק בנושא ולהרחיב את נקודת המבט גם מחוץ לגבולות מדינת ישראל, ריכזנו למענכם כמה סרטונים העוסקים בדמויות מופת המגלמות באישיותן ובמעשיהן את ערך הערבות ההדדית. בין הסרטונים שאנחנו מציעים תוכלו למצוא את המנהיג ההודי מהטמה גנדי, שדגל בשיטות של מחאה לא אלימה כדי להביא עצמאות לבני עמו, את מלאלה יוספזאי, כלת פרס נובל לשלום מפקיסטן שנודעה במאבקה למען זכויות ילדים, וכן את יאנוש קורצ'אק, המחנך היהודי-פולני שעסק בשוויון זכויות לילדים ונספה עם תלמידיו בשואה.

לכל הסרטונים בנושא ערבות הדדית לחצו כאן!