מרחיבים את הדעת: בחירות בישראל

בדרך לכנסת

פורסם על ידי hadaro

לקראת הבחירות הקרובות לכנסת, לפניכם כמה עובדות מעניינות על ההיסטוריה של הבחירות לבית המחוקקים שלנו.

  • הבחירות הראשונות בישראל נערכו בינואר 1949. כדי להעניק תעודות זהות שיאפשרו רישום מסודר ביום הבחירות, נערך מפקד אוכלוסין ב-8 בנובמבר 1948. ביום המפקד הוטל עוצר על כל תושבי המדינה. במשך שבע שעות, מחמש אחר הצהריים, עברו פוקדים מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבית לבית, וערכו רישום של תושבי המדינה הצעירה.
  • על פי חוק, בחירות נערכות בכל ארבע שנים. ב-3 בנובמבר 1959 נערכו בחירות בפעם הרביעית בישראל. הכנסת הרביעית שנבחרה אז, הייתה הכנסת שכיהנה במשך התקופה הקצרה ביותר. שנה ותשעה חודשים אחר כך נערכו שוב בחירות לכנסת החמישית.
  • מערכת הבחירות לכנסת השלישית ב-1955 הייתה סוערת מאוד. במהלכה הוטלו פצצות באספות בחירות של מפלגת הציונים הכלליים, וכן הוטמנה פצצה בבית הדפוס של העיתון "העולם הזה", שהוקיע את שלטון מלפגת מפא"י, ויצא נגד פעילותם של שירותי הביטחון.
  • רשימת הסוציאליסטים שעמדה להתמודד בבחירות לכנסת השישית ב-1965 הייתה הרשימה הראשונה בהיסטוריה של ישראל שנפסלה מהשתתפות בבחירות על רקע עמדותיה. חלק מחבריה היו ערבים ישראלים שדגלו ברעיון להפוך את ישראל למדינה רב לאומית.
  • באלף תשע מאות תשעים ושש נערכו לראשונה בתולדות המדינה בחירות נפרדות לכנסת ולראשות הממשלה – בהן נבחר בנימין נתניהו. עוד שני ראשי ממשלה נבחרו באופן ישיר, אהוד ברק ואריאל שרון. דווקא שרון, הוא שיזם אחר כך את ביטול החוק והבחירה האישית של מועמד לראשות הממשלה בוטלה.

רוצים לדעת עוד על הבחירות בישראל? היכנסו לסרטון שלנו בנושא.